Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Anne woont op een tropisch eiland in Cambodja!

koh rong cambodja

Lijkt het jou ook wel wat om op een tropisch eiland te wonen? Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en krijg je een kijkje in hun leven. Lekker even wegdromen bij de reisverhalen en foto’s.

Anne is duikinstructeur en woont alweer 7 jaar op een tropisch eiland in Cambodja. Benieuwd naar hoe haar leven eruit ziet? Check de website van haar duikschool en lees snel verder….

Even voorstellen

Ik ben Anne, 38 jaar en woon sinds 2016 permanent in Cambodja. Om precies te zijn in M’pai Bay op het eiland Koh Rong Samloem. Ik heb altijd een passie gehad voor reizen en duiken, ik ging vaak op (duik) vakanties in Egypte, Curaçao, Azië en ook binnen Europa. Daarnaast heb ik 6 maanden in West Australië gewoond om stage te lopen voor mijn opleiding Wildlife Management. Ik had een adres gevonden om dolfijn onderzoek te doen, wat ik natuurlijk niet liet schieten.

Na al die korte reizen en vakanties besloot ik in 2015 mijn baan op te zeggen en mijn passie te volgen. Duikinstructeur worden en een jaar lang de wereld rond reizen! Dat het inmiddels alweer bijna 7 jaar is dat ik in het buitenland ben, had ik toen niet verwacht. Maar ik zou voor geen goud meer in Nederland willen wonen.

koh rong duiken
koh rong drone

Wat voor type reiziger ben je?

Ik weet niet of ik een bepaald type reiziger ben, ik ben altijd wel van een beetje comfort en vind het ook prima om een paar nachten gewoon ergens te bivakkeren. Maar dan heb ik wel daarna een warme douche en normaal toilet nodig haha. Een bestemming moet voor mij wel iets speciaals hebben, ik heb niet zo’n zin in mensenmassa of extreem toeristische dingen. Ik ga liever een beetje van het gebaande pad af en zie wel waar ik uiteindelijk uit kom, dan alles van tevoren de hele vakantie uit te stippelen. Hoewel, een paar dagen in een luxe hotel in Rome of Barcelona kan natuurlijk ook wel heel erg lekker zijn.

Reizen en werken in Cambodja

Ik heb van tevoren eigenlijk helemaal niet gedacht om naar Cambodja te gaan. En zeker niet om daar 6,5 te blijven. Het enige wat ik gepland had, is om mijn duikinstructeur cursus in Bali te doen en daarna zou ik het wel verder zien. Nadat ik de opleiding had afgerond, bleek dat mijn oudste zus toevallig in de buurt was en besloten we naar Malapascua in de Filipijnen gegaan. Dat vond ik helemaal geweldig en we hebben samen geweldige duiken gemaakt. Ik had ook best wat mensen ontmoet en besloot om daar langer te blijven. Ik moest wel even terug naar Bali om gedag te zeggen tegen mijn vrienden en mijn spullen te pakken die ik had achter had gelaten. En weer snel een vlucht geboekt naar Cebu.

Aan de slag als duikinstructeur

Uiteindelijk heb ik heb daar maar 6 weken gewerkt, het bleek toch best lastig om werk te vinden daar als ‘newbe’ instructeur. Helaas was er dus niet veel werk. Mijn spaargeld ging er ook wat harder doorheen dan verwacht en tja, dan toch maar de keus gemaakt om ergens anders een baan te zoeken. Een meid die ik in Bali had leren kennen was toevallig op een klein eiland in Cambodja belandt en zij had gezien dat ik werk nodig had en vroeg om daarheen te komen. Ik dacht bij mezelf: Goh, ja leuk Cambodja. Niet aan gedacht, maar waarom niet. Twee dagen later was ik op het eiland en aan de slag. Dus ja, het was allemaal best wel spontaan en niet heel erg doordacht, maar dan kom je vaak wel op de mooiste plekjes. En natuurlijk is het leven op een tropisch eiland ook niet heel verkeerd.

koh rong boot

Duikcentrum op Koh Rong

Ik zou eigenlijk één hoogseizoen in Cambodja werken en daarna ergens anders werk vinden. Maar het leven beviel me eigenlijk zo goed dat ik geen reden zag om door te trekken. Ik had veel lokale (Khmer) en Westerse vrienden gemaakt, begon de taal te leren en de gemeenschap was, en is nog steeds, heel hecht. Er waren in die tijd maar een stuk of 15 expats, dus dan moet je wel goed met elkaar op kunnen schieten. Het toerisme in Cambodja is de afgelopen 10 jaar erg gegroeid en daarmee ook het aantal expats. In 2019 waren er zo’n 90 expats en zoals in elk klein dorp zijn we er wel eens wat drama’s. Gelukkig worden die vrij snel weer bijgelegd en het houdt het leven ook een beetje spannend.

Tot April 2019 ben ik manager geweest van een duikcentrum en die zomer kreeg in een baan in Zuid Spanje voor 5 maanden. Daar ben ik ook samen gekomen met mijn huidige (Franse) vriend. Na het avontuur in Spanje ben ik terug naar Cambodja gegaan, mijn vriend en ik hadden de kans om, samen met resort, een duikcentrum te openen in Koh Rong, het grote eiland. Eigenlijk liep het wel heel goed, tot in februari 2020 Corona om de hoek kwam kijken en in april hebben we de zaak gesloten. Het resort was inmiddels ook dicht.

Terug naar Europa of toch Cambodja?

We hebben dan wel weer het geluk gehad om vrij snel online werk te vinden. Natuurlijk hebben we even getwijfeld om terug te gaan naar Europa, maar we waren vrij snel tot de conclusie gekomen dat we daar niet gelukkiger werden en onze kat en hond konden we ook niet achter laten. Achteraf ben ik toch wel heel erg blij geweest met deze beslissing. Had niet graag in Europa willen zijn met alle lockdowns en restricties.

Toen het resort helemaal zijn deuren sloot zijn we in juli 2020 toch weer terug te gaan naar M’Pai Bay, het is leuker om samen met onze vrienden te zijn en in het dorp te wonen. Terwijl iedereen in lockdown in Europa binnen moest blijven, konden wij wel lekker naar het strand, zwemmen, of een biertje drinken in de bar. Het aantal expats in M’Pai Bay was wel flink geslonken en helaas moesten er ook zaken gesloten worden.

Eigenlijk hebben we op het eiland helemaal niet veel last gehad. Tja, de alcohol ban was wel een beetje jammer, maar niemand had door dat iedereen ineens heel veel ‘koffie’ en ‘thee’ dronk uit een mok haha.

koh rong zee

Een dag uit je leven op Koh Rong Samloem

Het leven op een eiland is aan de ene kant heel afwisselend, maar aan de andere kant ook wel hetzelfde. Toen ik als manager werkte bij de duikschool moest ik om:

• 08.30 uur aanwezig zijn
  • 09.00 uur komen de klanten
  • 10.00 uur de eerste duik

Afhankelijk wat je klanten van de dag waren, was je met studenten, een intro duik, in het klas lokaal of met fun divers. Meestal doen we 2 of 3 duiken per dag, met uitzondering 4 duiken. Na de duiken de spullen spoelen, logboeken in vullen, theorie doen en tegen 18.00 / 19.00 uur gezellig eten en een drankje doen met de klanten.

Een eigen duikschool openen

Na de Corona was dat toch wel anders; Cambodja was het eerste land in Zuid Oost Azië dat de grenzen open gooide en daardoor ook meer toerisme. In November 2022 hebben mijn partner en ik dan ook de ultieme kans gekregen om weer een duikschool te openen en een maand later hebben we huurcontract voor een huis gekregen! We woonde daarvoor in een kleine bungalow, maar dat werd uiteindelijk toch een beetje te klein. Online werk, relaxen, slapen in één ruimte en dan ook met 2 honden en 2 katten is een beetje te cozy.

Dus we zijn heel blij dat we een oud guesthouse, met 5 kamers konden over nemen. Het is nog een beetje kaal, want het is toch wel heel veel ruimte ineens. Maar zoals altijd, het zal wel snel opgevuld worden, want een mens kan veel verzamelen in een paar maanden. Beide huurbazen zijn heel erg coulant en hebben ons de eerste 2 jaar nog Covid prijs gegeven en de laatste 3 jaar gaat de huur omhoog. Maar dan moet het duikcentrum wel volop lopen en maken we ons daar later weer zorgen over.

koh rong uitzicht
koh rong relax

Leven op een tropisch eiland

Op dit moment werken we beide dus nog online in de ochtend, van 7.00 – 13.00 uur en drie dagen in de week werk ik ook in de middag. In de ochtend en in de middag moeten de honden ook uitgelaten worden. In de ochtend zijn ze lui dus dan een kort rondje en in de middag naar het strand of naar de waterval waar ze kunnen zwemmen. Het strand is 5 minuten lopen en zodra de honden het water zien liggen ze er in. Met de blote voeten in het zand en de zon op het hoofd is het wel heerlijk om buiten te zijn. De waterval is iets verder, maar is een leuke wandeling door de jungle en heerlijk koel vers water.

Als het een goede dag is, dan hebben we in de middag klanten die met ons willen duiken. Dan is het helemaal leuk, want we gaan vissen zien. Of we nou een kantduik maken, of met de boot naar het onbewoonde eiland dat voor de kust ligt, ik ben altijd blij om weer onder water te gaan. Heerlijk rustig langs het koraalrif cruisen en misschien vinden we wel een leuk slakje, zeepaardje, of die ene interessante vis, zit die octopus nog op dat ene plekje of vinden we ineens een haai? Het leven onder water is nooit saai en het is nog leuker als onze klant iets moois vindt en er ook zo veel van geniet. Na het duiken is het de spullen wassen en dan de logboeken invullen met een lekker drankje erbij.

Met de voetjes in het zand

Als het een middag vrij is dan is dat ook niet verkeerd. Er is niets gezelligers dan je vrienden mee sleuren naar het strand en er een leuk feestje van maken. Of gewoon met een boekje in de schaduw te zitten en een beetje weg te dromen. De blauwe zee, de palmbomen en het uitzicht op de jungle op het onbewoonde eiland maken het helemaal af. Daarna komt altijd weer de grote vraag, wat eten we vandaag? Is er wat lekkers in de koelkast, of gaan we toch makkelijk buiten de deur eten?

Voor- en nadelen van het wonen op Koh Rong Samloem

Ik ben er eigenlijk een beetje ingerold, het was niet echt een bewuste keuze om in Cambodja te blijven. Maar wat ik echt wel een groot voordeel vindt is dat het allemaal zo relaxed is. Niemand is gehaast, alles op ‘island time’ en de mentaliteit is gewoon anders. Natuurlijk is het klimaat ook een groot voordeel, het wordt eigenlijk nooit beneden de 25 graden op het eiland en dat komt mooi uit want ik hou helemaal niet van kou. Het is ook een stuk goedkoper om in Cambodja te wonen dan in Europa. Het eiland is dan niet eens het goedkoopste, maar zelfs dan kunnen we nog makkelijk rond komen en sparen.

Het is ook heel makkelijk om Cambodja te blijven: via een vorige werkgever heb ik een work permit gekregen en een visum voor een jaar aanvragen, is geen probleem. Eigenlijk zijn er in Cambodja geen problemen, als je maar betaald. Ook valt het met op dat het heel makkelijk is om vrienden te maken en binnen no time heb je met veel mensen contact. Een nadeel is dan wel weer dat die vrienden dan ook vaak weer weg gaan. Met de meeste heb ik dan nog wel contact en op de één of andere manier weet je ook dat de wegen weer een keer zullen kruisen.

koh rong zwemmen
koh rong cambodja

Ver weg van iedereen

Een minder leuk ding is natuurlijk wel dat je ver weg bent van vrienden en familie. En zeker in de Corona tijd was dat te merken. Normaal vlieg ik elk jaar naar Nederland, maar nu is dat 2,5 jaar. Wat toch wel erg lang is. Op het moment van schrijven ben ik trouwens in Nederland en heb ik mijn familie en vrienden in Nederland, Frankrijk en Spanje kunnen bezoeken.

Ook is er een nadeel dat je niet altijd even weg kan van het eiland. Je moet altijd met de boot. De ferry is dan weer prijzig en de supply boot, die goederen naar het eiland brengt elke dag, doet er 3 uur over. Heb je ook niet altijd even zin in. Even naar de supermarkt rennen omdat je wat vergeten bent zit er ook niet in. Er is een minimarkt op het eiland en dat is wel echt een uitkomst. Zeker omdat ze toch wel heel veel dingen hebben. Maar meestal sturen we een boodschappen lijst naar de supplier en die stuurt het met de boot. Helaas gaat dat niet altijd even soepel, hij krijgt zo veel lijstjes dat er wel wat dingen door elkaar raken. Maar ach, dat is dan weer het eiland leven.

Bijzondere ervaringen op reis

Er zijn zoveel bijzondere momenten geweest in de afgelopen jaren. De reden waarom ik zo lang op een klein eiland – eigenlijk in de middle of nowhere – ben blijven hangen, is toch wel dankzij de hechte gemeenschap. Het maakt niet uit wat je achtergrond, nationaliteit of politieke mening is, we moeten er samen wat van maken. En niet alleen voor een paar weken, maar maanden of jaren achter elkaar. Dat maakt het een hechte band. Natuurlijk zijn er meningsverschillen en dat hoort er ook bij, maar dat wordt snel weer opgelost.

In Cambodja heb ik eigenlijk nooit iets engs meegemaakt. Ben nooit beroofd gelukkig of heel erg ziek geweest. Ja, dengue is natuurlijk nooit leuk, maar daar ben ik goed overeen gekomen. Ook met duiken gelukkig nooit echt iets ergs meegemaakt.

Een speciale ontmoeting op Koh Rong

Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden een jonge vrouw had die haar duikcursus wilde doen. Geen probleem, ik had geen andere klanten dus het was een één op één cursus. Ze was best comfortabel onder water, zolang er geen water in het masker kwam. We waren een paar uur aan het oefenen onder water en elke keer als er maar een druppel water in haar masker kwam moest ze omhoog. Wat geen probleem is, maar zolang ze dit niet onder controle kreeg, kon ze haar cursus niet af ronden.

De andere oefeningen deed ze allemaal zonder probleem, dus wist ik dat ze zich er over heen kon zetten. De volgende dag hebben we een paar uur in het ondiepe alleen maar met het masker geoefend totdat ze er geen problemen meer mee had. De rest van de cursus ging heel erg goed en alles zonder problemen afgerond. Ze was heel blij dat ze het af had kunnen ronden en was na de cursus nog blijven hangen om meer duiken te doen.

Een paar jaar laten kreeg een bericht van haar om me nogmaals te bedanken en te zeggen dat ze haar Divemaster cursus had afgerond. Dat vond ik echt zo leuk om te horen en maakte me ook best trots op haar, dat ze ondanks alles toch heeft doorgezet.

duiken koh rong

Let’s talk money

Eerst woonde ik in guesthouses, maar sinds 1 december 2021 hebben mijn vriend en ik een huis dat we huren en hebben een 5 jaar contract. Het geluk van de Covid: we hebben de eerste 2 jaar ‘Covid prijs’, voor $300 per maand een huis met 5 kamers, een tuin en veranda. Niet aan het strand, dat is 5 minuten lopen, dus goed te doen. We hebben vanaf de veranda wel zeezicht en onze enige buren zijn een guesthouse dat sinds de Corona niet heel actief is.

Qua eten verschilt het, we doen meestal 2x per maand een bestelling op het vaste land voor eten, we zijn denk ik $100-$150 daar aan kwijt, maar als we heel druk zijn eten we vaak buiten de deur en dat kost natuurlijk meer. Met ons online werk en het duikcentrum hoeven we ons gelukkig geen zorgen te maken.

Het is een kleine gemeenschap en meestal ontmoeten we iedereen in een bar, de biertjes zijn dan $1, ten opzichte van $0,25 bij de supermarkt. Maar het is ook een manier om de lokale bars te steunen. Zij sturen ons tenslotte ook klanten. Dus een win win voor iedereen.

Reistips voor Cambodja

Ik zou Cambodja zeker aan bevelen, het land is heel makkelijk te bereizen en veilig. Bustickets zijn goedkoop. Als voorbeeld: een nachtbus van Sihanoukville naar Siem Reap kost $15 en dan reis je bijna het hele land door (ongeveer 12 uur). Tuk Tuk’s zijn ook goedkoop en zeker als je PassApp of Grab gebruikt. In de steden is dat ideaal. De mensen zijn super vriendelijk en zeker als je 1 of 2 woordjes Khmer (Cambodjaans) spreekt.

De mooiste bezienswaardigheden van Cambodja

• Het hoogtepunt is natuurlijk Angkor Wat  en de omliggende tempels, die moet je gezien hebben. Nu zijn er nog niet zo veel toeristen en is het helemaal goed te doen. Ik ben er zelf 2x voor de Covid geweest en was echt onder de indruk.

• Phnom Penh is de hoofdstad en heeft 2 miljoen mensen, het is er over het algemeen veilig, maar zoals in elke grote stad, let op je tas en draag je waardevolle spullen niet te opzichtig. Vooral ’s nachts is dat niet handig. Maar als je je gezonde verstand gebruikt dan is er niks aan de hand.

• In Phnom Penh heb je de S21 en de Killing Fields. De S21 gevangenis was een voormalige school, wat de Khmer Rouge als gevangenis gebruikte voor de (veelal onschuldige) gevangen die ‘tegen’ het beleid van de Khmer Rouge waren. Het is heel triest en het raakt je ook echt wat er is gebeurd daar.

• Battambang is ook aan te raden, ik ben er zelf nooit geweest maar mijn zus wel. Er is een river cruise van Phnom Penh naar Battambang die ik graag zou willen doen en de bat cave (waar in de avond duizenden vleermuizen uit vliegen) moet je ook zeker niet overslaan.

• De tempel Preah Vihar vlakbij Siem Reap is minder druk bezocht en ook echt prachtig.

• In het zuiden heb je Kampot, een kleinere stad met meer Franse invloeden en de omgeving daar, is heel mooi. Je hebt mooi uitzicht vanaf Bokor Mountain, de Kampot peper velden, de zout velden en er zijn een aantal grotten die je kan bezoeken.

Angkor Wat
bunnan bungalows cambodja

De stranden van Koh Rong

Natuurlijk mogen de eilanden ook niet overgeslagen worden. Koh Rong is het grote eiland en als je er heen gaat zou ik Koh Touch een beetje vermijden. Er zijn hele mooie stranden:

– Long Beach / Sok San village (oosten)
– Long Set Beach / 4k beach (zuiden)
– Palm Beach (noordwesten)
– Lonely Beach (noordwesten)

De dorpjes op Koh Rong zijn ook leuk om te bezoeken. Er zijn redelijk goede wegen (ok, verwacht geen 3 baans autoweg) op Koh Rong en met een motorbike is het makkelijk om het eiland rond te gaan.

Koh Rong Samloem

Koh Rong Samloem, waar ik woon, heeft één dorp en dat is M’Pai Bay. Zoals eerder gezegd, is het een klein dorp met een goede mix van locals en expats. Gezellige bars, maar niet het wilde uitgaansleven van Koh Rong. Wat je niet moet missen in M’Pai Bay is een ontbijt/lunch van Seapony café. Naar mijn mening het beste wat er op het eiland te krijgen is voor hele redelijke prijzen.

Naast het duiken en snorkelen zijn er ook genoeg andere dingen te doen. Een hike naar Clearwater Bay, afkoelen bij één van de watervallen (in het droog seizoen is het wat lastiger, maar zodra het regent lopen ze vol), een boot/snorkel tocht, kayakken, stand Up Paddleboard of gewoon lekker relaxen aan het strand.

koh rong waterval

Je hebt ook Saracen Bay, wat meer resorts op het strand is en ook een stukje duurder dan M’Pai Bay, Sunset Beach en Lazy Beach. Aangezien er geen wegen zijn op Samloem, wordt alles met de boot gedaan. Er zijn genoeg taxi boten die ook niet te duur zijn, zeker niet als je met meerdere personen bent.

Dan heb je nog Koh Sdach en Koh Ta Kiev, waar ik ook hele goede verhalen van heb gehoord, maar helaas nog niet de kans heb gehad om zelf te bezoeken.

What’s next?

We hebben voor het duikcentrum en het huis een 5-jarig huur contract, dus de komende tijd blijven mijn vriend en ik nog zeker hier. Het is heel makkelijk (en goedkoop) om een langdurig visum te krijgen en te blijven. Het plan is om land te kopen en een eigen huis te bouwen, maar het hangt allemaal af van de financiën en wat de toekomst is van het dorp. En wie weet wat er allemaal gebeurd in de tussentijd. Het is de wel de bedoeling om ook meer van het land te gaan zien, hopelijk lukt dat in de komende jaren.

Tips voor wonen op Koh Rong eiland

Ik ben blij dat ik zelf een paar jaar in M’Pai Bay heb gewoond en gewerkt en ook alle seizoenen en veel veranderingen heb meegemaakt. Ik zou het zeker aanraden om eerst een jaar ergens te wonen voor je langdurig ergens te vestigen. Er zijn toch best veel mensen die na 2-3 weken een eigen zaak openen en het dan toch niks vinden. Dat is toch zonde van de investering en het harde werk. Hoewel het allemaal heel idyllisch klinkt om op een tropisch eiland te wonen, het is ook zeker niet altijd makkelijk en je moet ook echt stressbestendig en flexibel zijn.

Het helpt ook zeker om de lokale taal te spreken, het Khmer (Cambodjaans) is niet heel makkelijk maar het is zeker niet onmogelijk om te leren. Ik spreek het niet vloeiend, maar kan wel met onze kapitein en degene die klusjes doet in ons huis praten. Dat is zo veel makkelijker.

Samenwerken met de lokale bevolking

En vooral mengen met de lokale bevolking, dat is misschien niet overal mogelijk, maar in Cambodja is het zo makkelijk. Ook al kan je elkaar niet altijd verstaan, ze waarderen toch de moeite die je doet en respecteren je ook meer als buitenlander. Want je bent uiteindelijk toch een vreemde in hun ogen. Hoe meer tijd je met ze doorbrengt, hoe meer ze ook met jou interactie hebben en dat kan zeker handig zijn als je iets nodig hebt. En ook als zij iets nodig hebben van jou. Want daar draait het om in een gemeenschap, dat je elkaar ook helpt.

Hoe ziet je droomleven eruit?

Ik denk dat ik op dit moment wel aardig mijn droom leven leef. Ik heb een hele leuke vriend, 2 honden, 2 katten, veel vrienden, een mooi huis en een eigen duikcentrum. Ik kan me eigenlijk niet heel veel meer wensen. Het enige nadeel is natuurlijk dat mijn familie zo ver weg is, maar met alle social media zijn ze ook wel weer dichtbij. Ik ben gelukkig met wat ik nu heb!

koh rong sunset

Wij hebben zelf bijna een maand door Cambodja gereisd en Koh Rong bezocht. Het is nog minder toeristisch dan buurlanden Thailand en Vietnam. Meer weten? Check onze blogs over de tempels van Angkor Watt en Koh Rong eiland.

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten of volg ons op Instagram.

Zit jij momenteel ook in het buitenland of op een tropische bestemming en wil je jouw verhaal delen met andere reisgekkies? Stuur ons dan een mailtje en wie weet staat jouw reisverhaal hier ook!