Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Met een camper door Europa: ervaar de ultieme vrijheid!

Rome

We hebben we weer een super leuk gastblog voor je klaar staan. Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en krijg je een kijkje in hun leven. Momenteel is reizen nog steeds lastig en we hopen dat er snel verandering in komt. In de tussentijd kun je even wegdromen bij de reisverhalen en foto’s.

Vandaag volgen we het leven van reiskoppel Gerben & Iñez; zij reizen vanaf augustus 2020 in een camper door Europa! Volg ze live op Instagram én op hun eigen reisblog. Benieuwd naar hun avonturen? Lees dan snel verder….

Even voorstellen

Wij zijn Gerben (31) en Iñez (30) en wij komen allebei uit de regio Westland (vlak bij Den Haag). Al bijna 10 jaar zijn wij samen, maar de eerste paar jaar kwam er van reizen nog niet veel omdat Iñez nog studeerde en we daarna gelijk ons huis kochten. Onze eerste rondreis was in 2016 naar de Verenigde Staten. Dit beviel zo goed dat vooral Iñez daarna zeker wist dat ze op wereldreis wilde! Gerben was niet meteen fan van dit plan, dus bleven we gewoon werken en op vakantie gaan. Er volgden nog reizen naar Tanzania, Myanmar en Marokko en een heleboel tripjes binnen Europa. Inmiddels had Gerben zich over laten halen om voor onbepaalde tijd op wereldreis te gaan: augustus 2020 moest het gaan gebeuren. Het huis was verkocht en wij waren er helemaal klaar voor!

We weten allemaal wat er vervolgens gebeurde…dus moest ons plan aangepast worden. In Nederland blijven was geen optie omdat we geen huis meer hadden. Daarom besloten wij een camper te kopen en hiermee door Europa te gaan reizen. Dit bevalt super goed en over een paar jaar pakken we natuurlijk alsnog het vliegtuig naar tropische eilanden 😉

Venetie
Toscane2

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Afwisseling in activiteiten en bezienswaardigheden vinden wij heel belangrijk. Twee weken op hetzelfde strand liggen is niet aan ons besteed. Hiken is wel onze favoriete activiteit dus het is voor ons belangrijk dat we dat regelmatig kunnen doen. En wij zijn echte mooi weer reizigers! Af en toe een hike in de sneeuw vinden we leuk, maar over het algemeen worden we toch het meest blij van zon. Toegegeven: nu het reizen in deze tijd lastig is, zijn we een stuk minder kritisch. We zijn allang blij dat we lekker op pad zijn!

Reizen door Europa

Op 31 augustus 2020 zijn wij weggereden uit Nederland. Dit was in de ‘rustige’ periode wat Covid betreft. Hierdoor konden wij heel gemakkelijk door landen heen rijden, al was ons plan om in Griekenland te overwinteren en dat hebben we niet gehaald. Toen we in Tsjechië waren liep het aantal Covid gevallen ineens weer hard op in bijna heel Europa. Landen sloten hun grenzen en de hele rit naar beneden door Oost-Europa zou bijna onmogelijk worden. Hierop besloten we om terug naar Duitsland en via Zwitserland naar Italië te gaan onder het motto: Als we dan een half jaar in lockdown zitten, hebben we in ieder geval pizza en pasta!

Op reis tijdens Covid

Het is wel de hele tijd lastig gebleven om te plannen, ook binnen Italië, vanwege maatregelen die continue worden aangepast. Gelukkig hebben we uiteindelijk wel alle plekken kunnen bezoeken die we graag wilden zien. Inmiddels zijn we (na 7 maanden in Italië) zonder controle in Zuid Frankrijk aangekomen dus je kan merken dat alles alweer makkelijker wordt.

Toscane
Positano

Een dag uit jullie leven in Italië

Bijna iedere dag staan wij tussen 7 uur en half 8 op. Het eerste wat we doen is naar buiten kijken door het dakraam boven ons bed om te zien wat voor weer het is. Daarna is ons echte ‘pensionado’ momentje: thee drinken en een puzzelboekje. Heerlijk wakker worden haha. Afhankelijk van de locatie waar we staan en het weer, proberen we zo vaak mogelijk ’s ochtends te sporten. We hebben matjes bij ons en de lessen van Pamela Reif zijn favoriet. Als we lekker op doorreis zijn is het daarna douchen, ontbijten, opruimen en op naar een nieuwe locatie. Onderweg vullen we de watertank en doen we de was en boodschappen.

Als we ergens meerdere dagen staan, bezoeken we vaak stadjes of we gaan hiken en bij slecht weer proberen we ons nuttig te maken achter de laptop. De laatste tijd hebben we vaak mooi weer en is het aan het eind van de middag tijd om een boekje te lezen in de zon. We koken iedere avond zelf. Dit komt budget technisch beter uit en is natuurlijk ook gezonder. In Italië kun je helaas geen hippe bowls of salades afhalen. Na het eten nemen we door wat we de volgende dag gaan doen, kijken we een programma (lang leve VPN) of doen we een spelletje.
Niet heel spannend allemaal eigenlijk!

reizigers italië
italië rondreis camper

Voor- en nadelen van langer reizen

De vrijheid en het weer zijn de grootste voordelen. Wij zijn nog geen jaar weg en de impact die de vrijheid op ons heeft gemaakt is al enorm. Doordat alle opties iedere dag weer open liggen staan we veel meer open voor nieuwe ideeën en luisteren we meer naar ons gevoel. Dit heeft ons allebei al veel relaxter gemaakt. De minder leuke dingen zijn natuurlijk het missen van familie en vrienden. Ook is het een stuk ingewikkelder als je medische hulp nodig hebt.

Grappig verhaal

Wat ons nog het meest voor de geest staat, is het mini eilandje Panarea. Hier hebben we enorm gelachen om de mededeling dat een restaurant speciaal open was voor de toeristen. Even later bleek dat wij de enige toeristen waren. Ook rijden er op dit eiland geen auto’s, maar hebben veel mensen een soort golfkarretje. De politie rijd dus ook in zo’n karretje en dan met een zwaailicht erop. Hilarisch gezicht.

Een onvergetelijke reiservaring

Het engste wat wij hebben meegemaakt was in de Dolomieten. Hier zijn we gaan hiken rond Tre Cime, maar er lag een enorm pak sneeuw waardoor de paden eigenlijk niet meer zichtbaar waren. We zijn toch gegaan en eenmaal bezig moesten we natuurlijk ons rondje afmaken. Het laatste stuk bestond uit balanceren op een steile helling en hopen dat we niet zouden wegglijden door de sneeuw. Best wel even spannend! Hieronder nog een aantal reiservaringen die we niet meer snel vergeten:

• Tijdens onze 3 maanden op Sicilië hebben we twee keer de Etna zien uitbarsten. Zó bijzonder!
  • Toen Iñez 30 werd, hebben we dit gevierd in Rome. Ondanks de rare tijd een hele leuke dag.
  • De hele ervaring in de Dolomieten met een dik pak sneeuw zullen we ook nooit vergeten.
  • Op Sicilië vanuit onze camper Dolfijnen zien zwemmen voor de kust

Let’s talk money

Voordat we weg gingen hebben we een budget opgesteld van € 75 per dag. Hiervan is € 46 voor eten, campings, diesel, gas, activiteiten en overige kosten. € 29 is voor de vaste lasten zoals de zorgverzekeringen, wegenbelasting en telefoon abonnementen. Het vaste lasten budget is gebaseerd op de daadwerkelijke kosten dus hier verandert niet echt iets aan. De daadwerkelijke uitgaven zijn gemiddeld net onder €46 per dag. Dit komt vooral doordat we in de winter vaak lang op 1 plek zijn gebleven en campings goedkoop waren. Ook konden we weinig ondernemen vanwege Covid.

Dagelijkse uitgaven op reis

Nu alles weer wat meer open gaat en we meer doen zien we onze uitgaven weer stijgen, maar goed we hebben ook wel wat in te halen. Aan eten zijn wij gemiddeld €17 per dag kwijt. Dit is inclusief de keren dat we uit eten zijn geweest en alle Italiaanse ijsjes. Diesel kost ons gemiddeld € 7 per dag en LPG € 1.

Aan campings en camperplaatsen zijn wij gemiddeld € 10 per dag kwijt. Dit komt vooral doordat wij zo veel mogelijk ‘los’ staan. En nachtje op een camping kost meestal zo’n € 15 in het laagseizoen.

Activiteiten kosten ons gemiddeld € 2 per dag. Hieronder verstaan wij: openbaar vervoer naar een stad toe, tickets, huur van een scooter, gondels in de bergen etc. Aan overige kosten zijn wij € 7 kwijt. Hieronder verstaan wij: tol, wasserette, internet, camper onderhoud en alle andere spullen die we moeten kopen. Eten en overige kosten zijn de enige posten die hoger uit zijn gevallen dan begroot. Maar dit is niet erg omdat vooral de kosten voor diesel en campings een lager gebleven zijn.

Bespaartip: Reis langzaam! Hoe langzamer je reist, hoe minder het je per dag kost. Ongeacht of je zelf reist en dus brandstof moet kopen, of dat je bus/vliegtickets betaalt.

Reistips voor Italië

Bella Italia is natuurlijk niet voor niets een favoriet land van velen. Het is zo’n groot land dat je telkens in andere landschappen terecht komt en iedere regio ook echt anders is. Het eten is geweldig en overal heerst een ontspannen sfeer. Italianen haasten zich alleen op de snelweg zeggen wij altijd 😉 Wij hebben in ieder geval echt moeten leren om minder te haasten hier en dat is alleen maar goed.

De bekende highlights zijn er niet voor niets zijn wij achter gekomen. Al vonden wij Sicilië by far de allerleukste regio. De mensen zijn hier vriendelijker dan op het vasteland en het voelt echt als een eiland. De landschappen zijn zelfs op dit kleine stukje land heel divers en vooral in het voorjaar staan overal bloemen. En dan hebben we het nog niet eens over de stranden gehad…

Sicilië is favoriet

De oost kant van de zuidkust (tussen Punta Secca en Portopalo in) vonden wij het leukst. Mooie stranden met leuke strandtentjes en gezellige dorpjes. Dikke tip is het stadje Modica want hier wordt heerlijke chocolade gemaakt. Dit kun je volgens ons echt niet overslaan. Op onze website komt binnenkort een artikel met al onze aanraders voor Sicilië!

Salerno
Bagni San Filippo2

What’s next?

We zijn net in Frankrijk aangekomen en rijden via de oost kant naar de Belgische Ardennen voor een weekend met vrienden dat al gepland stond. Daarna willen we eigenlijk naar Engeland en Schotland, maar dat gaat vanwege de strenge regels daar waarschijnlijk niet lukken. In dat geval gaan we nog tot half augustus door Frankrijk touren en daar alle mooie plekjes bezoeken.

Toen we vanuit Nederland vertrokken wisten we al dat we in augustus 2021 weer terug zouden zijn voor de APK van de camper. Dit is verplicht en laten we liever niet in het buitenland doen. En we vinden het natuurlijk ook heel leuk om al onze vrienden en familie weer te zien! Dus zullen we een week of 6 in Nederland blijven.

De voorlopige planning

De planning is nu dat we begin oktober weer gaan rijden. Via de noordkust van Frankrijk naar Spanje en door naar Portugal. We willen graag een tijdje naar de Canarische Eilanden in de winter, maar die overtocht met de boot is best prijzig (€ 800 – 1000). Even kijken of we dat in ons budget kunnen regelen haha. Daarna weten we het nog niet, want eigenlijk willen we alle landen van Europa nog door. Het ligt er dus aan hoe lang we nog met de camper blijven reizen en wat het handigst uitkomt.

Uiteindelijk zullen we de camper weer verkopen en alsnog ons oorspronkelijke plan oppakken: met de Trans Mongolië Express naar China en dan door Azië en Oceanië reizen. Het doel is de hele wereld zien!

Catania

De beste tips voor andere reizigers

Onze tip op dit moment is: vooral gaan! Laat je niet bang maken door de media. Wees natuurlijk wel altijd voorzichtig en verantwoordelijk, maar laat je niet tegenhouden. Hieronder nog meer tips:

• Van alle Europese bestemmingen is Tsjechië echt een tip. Goed te doen met de auto vanuit Nederland en verassend mooi en hip. Wij hebben onze beste pizza ooit in Pilsen gegeten. Whut?!

• Van alle verre bestemmingen is Myanmar onze tip. Op dit moment is het er nogal onrustig dus ga er niet direct heen. Maar hou het in de gaten, want het is zo’n bijzonder land! De mensen zijn de liefste die je ooit zal ontmoeten en een reis daar is echt één groot avontuur.

• Onze praktische tip is: packing cubes! En dan vooral de compressie variant. Dit zijn zakjes in verschillende formaten waar je je kleding in kunt inpakken. Er zit een dubbele rits in waarmee alle lucht eruit geperst wordt en je dus meer ruimte in je backpack/koffer overhoud!

• Ook super handig: Waterflessen met een filter erin. Wij hebben er allebei 1 bij ons en hierdoor hoeven wij nooit water te kopen. Super handig want we zitten nooit zonder water en het bespaart een heleboel plastic! Op het moment van schrijven zijn wij bijna 9 maanden onderweg en hebben nog 0 plastic flessen gekocht. De filterflessen zijn niet goedkoop, maar deze kosten haal je er zeker uit.

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

Ons droomleven bestaat uit veel reizen, veel vrijheid en veel zon. Dus eigenlijk leven we nu ons droomleven 😉 Wij willen nu nog zo lang mogelijk doorgaan met rondreizen om uiteindelijk waarschijnlijk wel wat langer op een plek te blijven. Of misschien uiteindelijk meerdere plekken te hebben waartussen we onze tijd verdelen. Dit is zeker haalbaar zolang wij ons werk digitaal kunnen doen. Gelukkig werkt de hele wereld steeds meer digitaal en heeft deze manier van werken het afgelopen jaar een boost gekregen.

Eigen bedrijf starten

Momenteel zijn wij beide bezig met het opzetten van onze bedrijven. Gerben volgt een opleiding tot webdeveloper en Iñez is virtual assistant- en organizer. Eind 2021 verwachten wij van deze inkomsten te kunnen leven. Hopelijk is de wereld dan ook weer terug naar ‘normaal’ en kunnen we echt aan onze vrije toekomst gaan bouwen!

Bagni San Filippo

Wat mooi dat dit reisstel hun dromen achterna gaat! Wij moedigen iedereen aan om dit te doen, er is meer mogelijk dan je denkt. Nieuwsgierig hoe je geld kunt verdienen om meer te reizen? Dan heb je vast wat aan ons blog over het het besparen van geld voor je reis.

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten of volg ons op Instagram

Zit jij momenteel ook in het buitenland of op een tropische bestemming en wil je jouw verhaal delen met andere reisgekkies? Stuur ons dan een mailtje en wie weet staat jouw reisverhaal hier ook!