Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Reizen in Australië: Kristel en Franklin maken hun droom waar!

Kristel op Mount Courdeax

Ben je klaar voor dit toffe gastblog? Elke week kun je kennis maken met een reislustig persoon of koppel en krijg je een kijkje in hun leven. Momenteel is reizen nog steeds lastig en we hopen dat er snel verandering in komt. In de tussentijd kun je even wegdromen bij de reisverhalen en foto’s.

Vandaag duiken we in het leven van reiskoppel Kristel & Franklin, a.k.a the Wanderlovers. Ze waren ruim twee jaar on the road, waarvan een groot gedeelte in Australië. Helaas noodgedwongen terug naar NL wegens Covid. Volg ze live op Instagram én op hun eigen reisblog. Benieuwd naar hun avonturen? Lees dan snel verder….

Even voorstellen

Wij zijn Franklin (31) en Kristel (26). Franklin heeft Sport & Bewegen op het MBO gedaan en Kristel heeft de opleiding HTRO gevolgd. Kristel had al een tijd in haar hoofd om na haar opleiding een grote reis te gaan maken, maar toen leerde ze Franklin kennen. Franklin vond het idee van zo’n lange reis maar niks. Uiteindelijk is Franklin door de stedentrips die we in Europa maakten ook enthousiast geworden over het reizen. Niet lang daarna zijn we samen vijf maanden door Zuidoost-Azië gaan backpacken. Tijdens deze eerste lange reis samen bezochten we Indonesië, Maleisië, Thailand, Cambodja, Vietnam en Sri Lanka.

Terug in Nederland misten we het avontuur en de vrijheid van het reizen. We besloten om een jaar te gaan sparen en daarna zijn we op een Working Holiday Visum (WHV) naar Australië vertrokken. We hadden deze keer geen plan, als het ons niet zou bevallen, zouden we terug naar Nederland vliegen. Tijdens ons eerste jaar in Australië hebben we (onder andere) drie maanden in de agrarische sector gewerkt, waardoor we nog een jaar in Australië mochten blijven op een tweede WHV. Na afloop van het tweede jaar in Australië zouden we naar Nieuw-Zeeland vliegen, maar helaas kon dit plan door Covid niet doorgaan.

Wanderlovers
Franklin & Kristel

Wat voor type reizigers zijn jullie?

Wij zijn budget reizigers. We vinden het leuk om voorafgaand aan een reis al uit te zoeken wat er op bestemming te doen is. We boeken niet vaak een pakket of een tour, alleen als we iets willen doen wat we niet zelf kunnen regelen, zoals een meerdaagse tour op Fraser Island. We vinden het op reis belangrijk dat er op een bestemming betaalbare, kleinschalige accommodaties en goede lokale (vegetarische) eetgelegenheden zijn. Ook vinden we het belangrijk om de lokale bevolking te steunen. We bezoeken de laatste jaren vaker de minder bekende, onontdekte plaatsen. Vaak blijken zulke plekken nog mooier te zijn dan de toeristische trekpleisters!

Reizen en werken in Australië

Toen we terug kwamen van onze backpack reis door Zuidoost-Azië, beseften we dat vijf maanden reizen eigenlijk helemaal niet zo lang was. Een vriendin van Kristel had toen een aantal maanden door Australië gereisd en gewerkt op een WHV en maakte ons enthousiast met haar verhalen. Een WHV voor Australië is één jaar geldig en we wisten dat we als het zou bevallen nog een jaar extra zouden kunnen blijven. Daarnaast vonden we het een fijne gedachte dat we in Australië tussen het reizen door konden werken om onze spaarrekening aan te vullen. We hebben een aantal maanden van tevoren het WHV aangevraagd.

Na het goedkeuren van onze visa hebben we de vliegtickets geboekt, een tijdelijke extra zorgverzekering en een reisverzekering met werelddekking afgesloten. Daarnaast hebben we een internationaal rijbewijs aangevraagd, omdat we wisten dat we in Australië een voertuig wilden gaan huren of kopen. We woonden nog thuis bij onze ouders, dus we hoefden niet ons huis te verhuren oid.

Op reis tijdens Covid

Wij zijn tot september 2020 in Australië gebleven. Toen Covid daar aan het licht kwamen hadden we net werk in het binnenland van Australië en alleen fysiek contact met onze werkgever en een collega. We hadden geluk dat we op deze afgelegen plek zaten en konden ons werk blijven doen. Alleen tijdens de wekelijkse boodschappen zagen we anderen. Na een paar maanden hebben we toch de keuze gemaakt om terug naar Brisbane in Queensland te gaan omdat we hier een job aangeboden hadden gekregen bij Franklin zijn oude werk.

Om de grens naar Queensland over te mogen, moesten we bewijs hebben dat we een baan in de kritische sector hadden, anders mocht je op dat moment door Covid de binnenlandse grenzen niet over. In Brisbane was het wel even wennen, want er waren toen nog veel winkels dicht. Al snel kwam het normale leven weer op gang, maar zodra er een Covid geval was ging de stad meteen in lockdown. Op ons werk moesten we zelfs 1,5 meter afstand houden van elkaar en werden we elke dag getemperatuurd. De leveranciers die langs kwamen moesten zich aanmelden en ook hun temperatuur werd gecheckt. Best wel streng dus. Door dit te doen hebben ze in Australië het virus wel goed onder controle.

Camel Rocks

Australië nog steeds 'op slot'

De grenzen van Australië zijn op dit moment helaas nog dicht voor WHV houders en toeristen. Alleen als je al in het land bent, kun je na afloop van je WHV in aanmerking komen voor een COVID-19 pandemie visum. Wij wilden na twee jaar graag onze familie weer zien en daarom hebben wij de keuze gemaakt om terug naar Nederland te vliegen. Met het idee dat we na de feestdagen in december weer terug zouden gaan.

Achteraf gezien hadden we er misschien beter voor kunnen kiezen om in Australië te blijven werken, maar niemand wist van te voren dat deze pandemie zo lang zou gaan duren.

Een dag uit jullie leven in Australië

Tijdens het reizen met onze campervan staan we altijd vroeg op, omdat we mee gaan met het ritme van de natuur. Op de dagen dat we grote afstanden afleggen, gaan we al vroeg op pad. Onderweg naar onze bestemming voor die dag stoppen we regelmatig, bijvoorbeeld bij mooie uitzichtpunten maar ook om te tanken en voor toiletbezoeken. In Australië vind je overal redelijk schone openbare toiletten langs de weg. Meestal komen we aan het einde van de middag op de volgende bestemming aan. Dan gaan we op zoek naar een camping of plek waar we gratis kunnen overnachten en soms verkennen we de omgeving nog even. Dan is het tijd om te koken.

‘s Avonds drinken we nog wat bij de bus of kijken we een serie die we op Netflix gedownload hebben. Meestal gaan we al vroeg slapen, rond 9 uur. Om dit tijdstip is het dan ook al stil op de camping omdat de meeste mensen zo vroeg gaan slapen. Op een bestemming waar veel te doen is blijven we meestal een paar nachten staan. We nemen ‘s morgens dan meer tijd voor het maken van een ontbijt of bezoeken een lokaal café.

Wanderlovers.nl

Er moet ook gewoon gewerkt worden...

Als we aan het werk zijn, gaat de wekker vaak al om 6 uur. Kristel heeft zelfs een baan bij een koffietentje gehad die om 6 uur ‘s morgens al open ging. Ook het vroege opstaan is normaal in Australië, ‘s morgens vroeg zie je de Australiërs al hardlopen en wielrennen en vervolgens halen ze een koffie to-go voordat ze naar hun werk gaan. We beginnen meestal om 7 uur met werken. Dit betekent dat we om 9 uur al ‘smoko’ oftewel koffiepauze hadden. Toen we hekkenbouwers waren, werkten we door tot het donker werd en soms ook in het weekend.

Voor onze laatste baan in de agrarische sector werkten we maandag tot en met vrijdag en waren we om 3 of 4 uur in de middag klaar met werken. Het avondeten staat dan meestal al om 5 uur op tafel, dan hebben we al trek doordat we zo vroeg op zijn gestaan. Eigenlijk leven we dan hetzelfde leventje als in Nederland maar dan aan de andere kant van de wereld. Ook wanneer we werken gaan we meestal vroeg slapen.

In de weekenden verkennen we de omgeving, om het gevoel te houden dat we op reis zijn! Soms gaan we hiken in de bergen, soms verkennen we de wijken in de stad. Vintage winkels bezoeken, lokale eettentjes uitproberen. En als het mooi weer is gaan we graag naar het strand!

Hekken bouwen in Australië
Franklin Glass House Mountains

Voor- en nadelen van het reizen in Australië

De omgeving en het klimaat van Australië vinden wij ontzettend fijn. In de weekenden gaan we vaak de natuur in of naar het strand. We merken dat we dat thuis in Nederland toch minder vaak doen. We hebben in Australië in sectoren gewerkt waar we in Nederland nooit in terecht waren gekomen, bijvoorbeeld op een melkveehouderij, maar ook in de hekkenbouw en bij een groothandel in bloemen en planten. Daarnaast liggen de salarissen hoger in Australië. Het lijkt wel of iedereen op reis meer open staat voor nieuwe gesprekken. Australiërs zeggen je sowieso negen van de tien keer vrolijk gedag ook al kennen ze je niet. In Nederland moesten we weer wennen omdat dat hier niet gebruikelijk is. Minder leuke dingen zijn het missen van familie en vrienden natuurlijk.

Een enge ontmoeting

Het engste was, hoe cliché in Australië, de ‘Eastern Brown Snake’ die we tijdens het hekkenbouwen in de outback dagelijks tegenkwamen. Deze slang is één van de giftigste ter wereld. Kristel had ook eens zo’n slang per ongeluk agressief/bang gemaakt, toen ze het hek oplichtte terwijl er één meter van haar vandaan een slang door het hek kroop. Dit was wel even schrikken. Onze werkgever ging er volgens ons iets te relaxed mee om. Hij zei vooral dat we er niet te dichtbij moesten komen, dan ging zo’n slang er vanzelf wel weer vandoor.

Tijdens het reizen door Australië hebben we maar één keer wilde slang (een python) in een nationaal park hebben gezien, dus het is niet zo dat je overal in Australië enge beesten tegen komt haha!

Een onrustige nacht

Toen we bij Kangaroo Valley op een gratis camping midden in de natuur stonden, kwamen er rond zonsondergang kangoeroes en wombats de camping op. ‘S nachts schrokken we wakker doordat de bus heen en weer geschud werd. We hadden geen idee wie of wat dit kon zijn, omdat het aanhield ging Franklin naar buiten om polshoogte te nemen. Het bleek een wombat te zijn die zich tegen het metalen rek aan de achterkant van onze bus stond te schuren, haha.

Een onvergetelijke ervaring

De meerdaagse trip op Fraser Island blijft ons voor altijd bij. Tijdens deze trip zagen we de mooiste plekken van Fraser Island, reden we zelf over het strand met een 4WD, barbecueden we terwijl de gids de geschiedenis over het eiland vertelde en als kers op de taart konden we onverwachts Fraser Island zien vanuit een zweefvliegtuig! Mede dankzij de leuke groep is dit voor ons onvergetelijke ervaring. Ook is het werken op het platteland van Australië een grote onvergetelijke ervaring op zich. Koeien melken, kalfjes verzorgen, hekken bouwen en planten poten, als we in Nederland waren gebleven hadden we dit allemaal nooit gedaan!

Biertje met zonsondergang
Fraser Island tour
Fraser Island vliegtuigje
Campinglife

Let’s talk money

hoeveel geld we uitgeven, hangt er vanaf of we reizen of aan het werk zijn. Tijdens het reizen spreken we met onszelf een budget af dat we willen uitgeven aan overnachtingen en boodschappen. Het overnachten met de campervan op een camping (plek zonder stroom) kost zo’n €12 tot €28 euro in totaal. Als we ergens werken, wonen we in een appartement of in een huis van de werkgever. Voor een appartement betalen we ongeveer €90 per persoon per week(!) en wanneer we in een huis wonen dat door de werkgever is geregeld dan wonen we gratis.

Tijdens het reizen in onze campervan door Australië koken we simpele maaltijden, maar we vinden het wel belangrijk om gevarieerd te eten. Je zult ons niet elke dag pasta of rijst met tomatensaus zien eten. We denken dat we per week samen zo’n €65 aan boodschappen kwijt zijn. Daarbij komen nog kosten zoals benzine af en toe ‘buiten de deur’ eten. De afstanden in Australië zijn groot, waardoor we op een dag soms wel 600 kilometer rijden. Gelukkig is de benzine daar wel een stuk goedkoper dan in Nederland, zo’n €1 per liter.

Eten en drinken in Australië

Als we op één plek blijven om te werken, dan geven we in de weekenden meer geld uit bezorgmaaltijden of eten buiten de deur, maar we gaan nooit luxe uit eten. We houden van de Aziatische keuken en zijn maximaal €12 per persoon voor een maaltijd kwijt. Aan uitgaan geven wij nooit veel geld uit, soms gaan we wat drinken bij een rooftopbar oid. Drank in Australië is niet goedkoop en wij vinden het net zo gezellig om een fles wijn of bier en snacks te kopen en ergens met een picknickleed te gaan zitten.

In Australië zijn we beiden vegetarisch gaan eten, wat scheelde in de kosten. Als we onderweg waren wisselden we maaltijden met verse groenten af met groenten in blik, omdat je die langer kunt bewaren.

Reistips voor Australië

Wij vonden het een geweldige ervaring om met onze eigen campervan door Australië te reizen en op die manier het land te ontdekken. Australië is een groot land. In het noorden is het vaak tropisch en warm, terwijl we in het zuiden truien hebben aangeschaft omdat het daar zo koud was. Daardoor is de omgeving/natuur heel afwisselend. Wij raden aan om niet alleen de drukke oostkust van Australië te bezoeken, maar ook het binnenland in te gaan.

In Queensland vind je Main Range National Park en Girraween National Park. Die laatste ligt bij de wijnstreek Granite Belt waar je heerlijke lokale wijnen kunt proeven! In het zuidoosten zijn Wilsons Promontory, Phillip Island en Grampians National Park een bezoek waard! Wij hebben bij Narooma gesnorkeld met zeehonden, een ervaring die we niet zullen vergeten!

Wilsons Promontory
Wilsons Promontory National Park

What’s next?

We hebben nog een krediet voor vliegtickets van Australië naar Nieuw-Zeeland, dat we voor december dit jaar moeten gebruiken. We hopen dus dat we voor december 2021 een volgende reis die kant op kunnen plannen! We willen in ieder geval drie of vier weken met een campervan door Nieuw-Zeeland gaan reizen en misschien weer daar aan het werk gaan. Daarvoor of daarna (ligt aan het seizoen) willen we graag nog langs de westkust van Australië reizen. En als we dan aan die kant van de wereld zijn, zouden we ook nog een paar landen in Azië willen zien! Genoeg plannen dus.

Kristel
Waterval

De beste tips voor andere reizigers

Op onze website hebben we blogs geschreven over budget tips voor het voorbereiden van een reis, maar ook tijdens het reizen. Hieronder onze beste tips:

• We raden aan om je in ieder geval goed te verzekeren, ook al denk je misschien dat jou niks zal gebeuren. Wij hebben op reis meerdere keren een beroep moeten doen op onze verzekeraar. Daarnaast konden we dankzij het aanhouden van onze Nederlandse zorgverzekering in Australië gratis gebruik maken van de zorg, zoals doktersbezoeken.

• Een internationaal rijbewijs is erg handig als je van plan bent om in het buitenland zelf de weg op te gaan. Dit is simpel gezegd een vertaling van je Nederlandse rijbewijs. Als je word aangehouden en je hebt geen internationaal rijbewijs, is er een kans dat je een boete krijgt.

• Franklin had altijd Kristel haar creditcard bij zich en vice versa. Als één van ons zijn of haar portemonnee kwijt zou raken, had diegene in ieder geval nog een betaalpas.

• Koop voordat je op reis gaat een wereldstekker! Zo zit je niet meteen de eerste dag van je reis met een lege telefoon.

Hoe ziet jullie droomleven eruit?

Hier denken we nu heel vaak over na! Het liefste zouden we na het vervolgen van onze reis door NZ, Australië etc. in Nederland een bus kopen, deze zelf ombouwen en hiermee door Europa gaan reizen. Het is een haalbare droom, mits we onderweg inkomsten hebben. Het lijkt Kristel geweldig om reizen voor anderen te mogen samenstellen. Franklin wil zich gaan ontwikkelen op het gebied van (reis) fotografie. Later als we groot zijn, zien we onszelf een B&B runnen ergens in Spanje! Genoeg dromen dus!

Franklin Stadbroke Island

Australië is echt een ideaal land voor backpackers! Wij hebben er ook heel fijne herinneringen aan, en zijn er inmiddels drie keer geweest. Staat Australië ook op jouw bucketlist of ben je er al geweest? Ben je van plan om te reizen, heb je vast wat aan ons blog over het vinden van goedkope vliegtickets.

Benieuwd wie er in het volgende gastblog verschijnt? Houd ons blog in de gaten of volg ons op
Instagram

Zit jij momenteel ook in het buitenland of op een tropische bestemming en wil je jouw verhaal delen met andere reisgekkies? Stuur ons dan een mailtje en wie weet staat jouw reisverhaal hier ook!