Wellness

Lorem ipsum dolor sit amet, ex sed nostro pertinax. Aeque placerat ne eum.

Latest Posts

Sorry, no posts matched your criteria.

facebook instagram twitter

Reisverslag week 7 & 8 | Bangkok & Chiang Mai

bangkok

Vandaag weer een update van onze reis door Azië.  In ons vorige blog las je dat we besloten hadden om naar Bangkok (Thailand) te reizen. Ons visum in de Filipijnen liep af en na 6 weken is een ander land ook wel weer leuk. Onze avonturen ‘live’ meemaken? Volg ons op Instagram !

–> NIEUW: abonneer je nu alvast op ons Youtube Kanaal. We zijn momenteel druk bezig om reisvideo’s vol met onze persoonlijke ervaringen en tips te maken. Abonneren is gratis en zo gedaan 🙂 Je helpt ons daar enorm mee en support ons harde werk. Bedankt alvast!

Een paar nachten in Bangkok

Thailand voelt vertrouwd, maar is wél een stuk toeristischer dan de Filipijnen. Daarnaast is Thailand – net als de Filipijnen – een stuk duurder geworden. Waar een binnenlandse vlucht van 1 á 2 uur vliegen normaal rond de 30 of 40 euro lag, is dit nu omhoog geschoten naar 100 euro of meer. Dit is vooral het geval als je last-minute boekt. De vlucht van Cebu City naar Bangkok duurt zo’n 4 uur, dat valt mee. Vanaf het vliegveld van Bangkok komen we meteen in de chaos, het is even zoeken naar een taxi (Grab). Na een half uur komen we aan bij ons hotel midden in de stad. Het hotel is prachtig, maar helaas hebben we de pech dat de straat ervoor helemaal opengebroken ligt en er flink gewerkt wordt aan een metrostation. Een tegenvaller, maar gelukkig maakt het zwembad en de bar op het dak een hoop goed. Ook zit het hotel op loopafstand van restaurants, bars en de rivier.

We besluiten om die middag wat rond te wandelen. We lopen door winkelstraten, langs de rivier en bezoeken een gratis kunstgalerie. Het is volop zomer en super heet met gemiddeld 34 tot 38 graden. Het duurt dan ook niet lang voordat de zweetdruppels over ons voorhoofd lopen. Op naar het zwembad! We doen een drankje en nemen een verfrissende duik. Je hebt ook een goed uitzicht over de stad, maar erg mooi is het niet met al die gebouwen.

op de airport
kunstgallerij bangkok

Genieten van het eten en massages

In de avond vinden we een lokaal eettentje waar we Pad Thai, soep, spring rolls en een Chang biertje bestellen. Hier hebben we echt naar uitgekeken, de Thaise keuken. We lopen nog wat rond en boeken daarna een massage in een salon vlakbij ons hotel. Lekker goedkoop, want je betaalt gemiddeld 400 baht = 11 euro voor een massage van een uur. We kiezen een Thaise deep tissue massage om onze spieren lekker los te maken. Dat hebben we geweten, want het gaat er niet zacht aan toe. Die kleine Thaise vrouwtjes zijn een stuk sterker dan je denkt haha! Later op de avond komen we erachter dat de bouwwerkzaamheden gewoon in de nacht doorgaan 🙁 Dan maar oordoppen in tijdens het slapen. De volgende dag nemen we na het ontbijt een voetmassage, bezoeken een tempel en nemen de planning door voor de komende weken. We willen graag het noorden van Thailand bezoeken (Chiang Mai, Pai + Chiang Rai) en daarna de grens over naar Laos. We boeken een vliegticket van Bangkok naar Chiang Mai voor over twee dagen.

Relaxen aan het zwembad

Omdat onze vlucht pas over twee dagen gaat, hebben we twee keuzes: een ander hotel in de stad zoeken en nog wat bezienswaardigheden bezoeken (ons huidige hotel is volgeboekt) of een hotel dicht bij het vliegveld en wat relaxen. We kiezen voor nummer 2 en boeken twee nachten in een gloednieuw hotel vlakbij het vliegveld. Bangkok heeft trouwens twee vliegvelden (Suvarnabhumi & Don Muang) dus let op waar je aankomt of vandaan vliegt. Beetje lullig als je op het verkeerde vliegveld staat en hierdoor je vlucht mist. Anyway, in de buurt van het hotel is weinig te doen, dus liggen we vooral aan het zwembad. Het is onwijs rustig, het voelt bijna alsof we de enige hotelgasten zijn. Na een praatje met de eigenaar van het hotel, komen we erachter dat het noorden van Thailand momenteel in het smog seizoen zit en de luchtkwaliteit hier erg slecht is. Daar schrikken we een beetje van, want dit wisten we niet. Wat nu, de tickets zijn al geboekt.. moeten we ergens anders heen of toch maar gaan en hopen dat het meevalt? We kiezen voor de laatste en vliegen in iets meer dan een uur van Bangkok naar Chiang Mai.

hotel bij airport bangkok
zwemband

Op avontuur in Chiang Mai

Bij aankomst op de luchthaven is het inderdaad wat mistig / bewolkt. Gelukkig is de zon nog wel te zien en de lucht redelijk blauw. Phoeh, dat valt mee. We hebben twee nachten geboekt in een modern hotel met zwembad, aan de rand van de stad. Chiang Mai is na Bangkok de tweede grootste stad van Thailand, maar het voelt veel relaxter. De rest van de middag liggen we aan het zwembad. In de avond eten we Khao Soi, een soort pittige curry met kip en gefrituurde noodles. Leon kan het pittige eten een stuk beter aan dan ik. Mijn ogen gaan tranen en ik begin aardig te zweten, maar ik vind het wel lekker, dus eet ik gewoon door hehe. Vreemd genoeg gaan alle restaurants rond 20.00 uur dicht, dat is even aanpassen.

zwembad hotel chiang mai thailand
kao soi soep

Op pad met de scooter

De volgende ochtend huren we een scooter en gaan naar – surprise, surprise – watervallen. Het is zo heet, dat je eigenlijk ook wel het water moet opzoeken. Het is even omschakelen, want we moeten nu aan de linkerkant rijden. Ook is het verkeer in Chiang Mai druk en rijdt iedereen erg hard. We doen het rustig aan en bereiken na een uur de watervallen. Onderweg zien we nog verbrande bosjes en gras, dit doen ze overal in deze periode. Niet echt lekker voor je gezondheid, na een tijdje krijgen we brandende ogen en een jeukende neus. Veel mensen dragen een mondkapje tegen de rook, maar met 38 graden is dat niet te doen.

chiang mai smogseizoen
smog chiang mai

Even wat meer uitleg over het smog seizoen: Elk jaar steken de boeren na de oogst hun land in de hens om het zo weer vruchtbaar te maken voor het nieuwe seizoen. Dit valt samen in de Thaise zomer van maart t/m mei, wanneer het heet en droog is. Niet zo handig, want het oncontroleerbare vuur kan alle kanten op én omdat er geen regen valt blijft de rook hangen in de lucht. Chiang Mai heeft de “pech” om tussen bergketens te liggen, waardoor alle smog daar blijft hangen. Hoe je dit ziet? De lucht is grijs en het lijkt bewolkt, maar dit is gewoon een dik pak rook van de branden. Waar je normaal een mooi uitzicht hebt, zijn de bergen nu amper zichtbaar. Dit is natuurlijk hartstikke slecht voor je gezondheid, zeker als je in dit gebied woont. De een heeft er meer last van dan de ander. Het gaat al jaren zo en de overheid doet er weinig aan. Prima als je dit weet en er rekening mee houdt, maar voor onwetende toeristen (zoals wij) een aardige domper. Wellicht hadden we onze research beter moeten doen….

Watervallen beklimmen en streetfood proberen

Als we bij de watervallen aankomen rond 11.30 uur, is het nog redelijk rustig. Er is (helaas) wel een hele attractie van gemaakt met een parkeerplaats, wandelpaden, informatiecentrum en een restaurant. De Bua Thong Waterfalls worden ook wel de ‘Sticky Falls” genoemd omdat ze in tegenstelling tot andere watervallen niet glad zijn en makkelijk te beklimmen. Dit is dan ook wat we doen; we lopen de trappen naar beneden tot aan de laagste waterval en klimmen een deel omhoog met touwen en op onze blote voeten. Het koude water is heerlijk! Er is ook nog een heilige bron met helder water die we bezoeken. Rond 14.00 uur wordt het ineens erg druk, waarschijnlijk omdat er een paar tourbusjes zijn aangekomen. We maken nog wat foto’s en beginnen aan de terugrit naar ons hotel in Chiang Mai. Onderweg stoppen we bij een schattig koffietentje, waar de eigenaresse ons veel tips geeft over de omgeving.

sticky falls route
waterval thailand chiang mai
sticky falls
watervallen chiang mai

In de avond genieten we van het overheerlijke Thaise eten, dat maar een paar euro kost. Leon probeert ook nog wat ‘streetfood’ van de kraampjes langs de straat. In Thailand is dat helemaal prima, je wordt er niet ziek van. Vaak serveren de minst sfeervolle restaurants het beste eten! Denk aan plastic stoelen, fel licht en een tafel met een lelijk tafelkleed. Als er veel mensen eten, zit je altijd goed. Wij checken ook vaak de beoordelingen op Google Maps.

Smoothiebowls, vier op een rij & Thaise kookles

Na een goede nachtrust, gaan we eerst sporten in de fitness. Daarna nemen we een duik in het zwembad en kleden ons om. Het is nog steeds zonnig en warm, maar de lucht is grijs van de rook. We ontbijten in een leuk tentje waar ze smoothiebowls serveren en spelen spelletjes terwijl we wachten. Wie had gedacht dat dit zo leuk was?! Even het kind uithangen met 4 op een rij, kleine puzzels en het krokodil tanden spel. We hebben ons rot gelachen en de smoothiebowls zijn ook nog eens super lekker en betaalbaar. De rest van de dag bedenken we wat onze planning wordt, maar komen er nog niet uit. De volgende ochtend verkassen we naar een ander kleinschalig hotel, iets verder buiten het centrum. Het is een fijne, rustige plek om onze planning verder uit te werken.

smoothiebowl
4 op een rij cafe

In de middag nemen we een massage en rond 16.00 uur worden we opgehaald voor onze Thaise kookles. We rijden eerst samen met onze chef en twee andere deelnemers (een stel uit de UK) naar een lokale markt. Hier kopen we verse ingrediënten en krijgen we uitleg over Thaise gerechten. Daarrna gaan we zelf aan de slag in de keuken. Binnen nog geen 20 minuten zitten we al aan tafel om onze zelfgemaakte Thaise gerechten te proeven. En dat is smullen! Hierna koken we in een tweede ronde andere gerechten zoals springrolls, een papaya salade en een curry waarvoor we zelf de currypasta maken. Ondanks dat ik eigenlijk al vol zit, blijf ik automatisch eten omdat het zó lekker is haha. Met een volle buik en trots op onze gerechten sluiten we de avond af.

chiang mai kookcursus
kookcursus Chiang Mai
currypasta maken Chiang Mai
kookcursus chiang mai reisblog
soep kookcursus

De planning wordt weer omgegooid

Deze reis gaat anders dan normaal. Waar we meestal al veel gepland hebben staan, gaan we nu meer go met de flow. Dit levert mooie ervaringen op, omdat we openstaan voor spontane dingen, maar er is ook een keerzijde. We betalen meer voor vervoer en het ‘niet plannen’ geeft soms flink wat uitzoekwerk ter plekke. Dat zorgt voor onrust en onzekerheid. Zo zitten we na 4 nachten in Chiang Mai te brainstormen waar we heen gaan. Inmiddels zijn we er wel over uit dat het noorden van Thailand en Laos van de baan zijn. De smog wordt alleen maar erger, dan komen we liever een keer in een andere maand terug. Gelukkig is Thailand groot genoeg en willen we graag één of meerdere eilanden bezoeken. Het is even afwegen waar precies, maar we komen al snel op de eilanden Koh Samui, Koh Panghan en Koh Tao. Daar zijn we een aantal jaar geleden al eens geweest, maar er is vast nog véél meer te ontdekken. De avond ervoor boeken we last minute een vlucht via Bangkok naar Koh Samui. Er valt meteen soort rust over ons heen, nu we weten waar we de laatste weken doorbrengen.

Grappig weetje: wist je dat we tijdens deze reis inmiddels al: 11 taxi’s (grab), 8 vluchten, 7 bussen, 6 tricycles en 4 veerboten hebben gepakt? En dan hebben we ook nog regelmatig een scooter gehuurd of zijn we gewoon gaan lopen.

Benieuwd naar wat we allemaal gaan doen op de Thaise eilanden? Je leest het in ons volgende blog. Heb je een reisverslag gemist? We hebben ze hieronder nog even voor je op een rijtje gezet.

P.S. vertel anderen gerust over onze reis, deel ons blog of volg ons op Instagram. Volgende week komt er weer een nieuw blog!